De Chinese e-commerce markt biedt perspectief voor Westerse bedrijven omdat het achterloopt in big data. Dit signaleert e-commerce consultant Simon Wei in de nieuwe editie van EtailTrends. “De Chinese e-commercemarkt kan veel groter en succesvoller zijn, maar daarvoor is een effectievere marktbenadering nodig.”
Voor webwinkels is het steeds lastiger om zichtbaar te zijn in een groter wordende markt. China heeft 564 miljoen internet gebruikers, waarvan 242 miljoen online shoppen. Dagelijks worden er in het land 24 miljoen pakketten verstuurd. Volgens Wei groeit de online concurrentie in China in een nog sneller tempo dan in het Westen. De Chinese consument is zeer veeleisend en daarom is het voor webwinkels van belang veel klantenkennis te hebben zodat ze meer kunnen inspelen op klantbehoeftes. “Chinese klanten zijn impulsgericht, prijs- en statusgevoelig. Tegelijkertijd zijn zij totaal niet loyaal”, stelt de consultant.
E-commerce spelers moeten inzetten op big data, zodat ze de klant en diens behoefte leren kennen, vindt Wei. Daarin ziet de consultant een rol weggelegd voor Westerse bedrijven die hierin zijn gespecialiseerd. “Zij kunnen klanten helpen om klantprofielen op te stellen.”
Wei adviseert om te kiezen voor een hybride marktbenadering. Hierbij ligt de focus op het opbouwen van een sterk imago en concurrerend zijn met de prijs. “Tegelijkertijd moet de klantrelatie worden verstevigd door met je aanbod toegevoegde waarde te leveren aan het leven van een consument”, aldus Wei.
Lees het gehele interview met Simon Wei in EtailTrends 4. Klik hier om een abonnement te nemen.
Reacties 0