Action zet in op een versnelde expansie, waarbij het vooral Frankrijk en Duitsland wil veroveren. “We willen sneller groeien dan in het verleden”, zegt ceo Ronald van der Mark van de Noord-Hollandse discountketen in Het Financieele Dagblad. De verwachting is dat dit jaar de vierhonderdste vestiging opengaat.
Volgens de ceo is nog ruimte voor nieuwe winkels in Nederland en België, maar ligt de echte groei in Duitsland en Frankrijk. Hij denkt dat er in deze landen ruimte is voor duizenden winkels. Action heeft nu dertien vestigingen in Duitsland en vier in Frankrijk. De Britse investeerder 3i, eigenaar van de discounter, financiert de groei. De maatschappij verdubbelde het groeitempo jaarlijks van 25 tot vijftig winkels. In 2012 gingen er vijftig nieuwe vestigingen open en dit jaar zijn dat er al veertig. 3i stak vorig jaar 21 miljoen euro in de expansie van Action. Ook werden de vestigingen groter.
De groei van Action zorgde voor een toename van de omzet met 22 procent. Die kwam uit op 837 miljoen euro met een nettowinst van 21,9 miljoen euro. Volgens Van der Mark komt dit niet alleen door de expansie. Steeds meer mensen weten de weg naar de discounter te vinden.
De keten heeft een stevige klantenbasis en trekt elke week ongeveer twee miljoen mensen. De ceo zegt dat de ‘superlage’ prijzen van de tienduizend producten en het steeds wisselende assortiment bijdragen aan het succes. De winkel werkt volgens de klassieke ‘open the wallet’ formule. Bezoekers worden verrast door de lage prijzen en kopen daardoor vaak meer spullen dan dat ze van plan waren.
Lees ook:
Action steeds grotere concurrent voor supermarkten
'Action favoriet onder consumenten'
Action sterkst groeiende retailmerk
Reacties 0