Door het combineren van meerdere mediatypen kunnen retailers de conversie flink verhogen. Daarbij draait het om het vinden van de balans tussen branding, actiecommunicatie en online. Dit stelt Ralph Thijsen, eigenaar van het in retail gespecialiseerde reclamebureau Toon. “In plaats van keuzes te maken, steken veel retailers hun kop het zand”, zegt hij in de nieuwe editie van RetailTrends.
Dit komt doordat het medialandschap complex en versnipperd is. Vroeger was er alleen de huis-aan-huis folder of kon je adverteren in krant, op radio of televisie. Nu is er Facebook, Twitter, een webshop, een tablet en smartphoneshopping. “Door slim na te denken over doel en media-inzet kun je veel bereiken”, vindt Thijsen.
Hij ziet dat voor veel middelgrote retailers de huis-aan-huis folder nog steeds belangrijk is. “Zij verdelen hun bestedingen over huis-aan-huis, point of sale communicatie en online”, zegt de eigenaar. Het meeste geld gaat naar print en er is dan te weinig budget om crossmediaal te gaan. Dat hoeft volgens Thijsen niet.
Retailers kunnen kosten besparen op print en die inzetten voor crossmedia. Drukkerijen werken tegenwoordig namelijk met hybride printen. Door een variabele inktjetkop kan een folder winkel- of regiogebonden worden gedrukt. De aantallen kunnen daardoor omlaag wat geld scheelt en het verhoogt de repons, aldus Thijsen. “Daar liggen nog veel onbenutte kansen.”
Meer lezen? Neem dan een abonnement op RetailTrends. Klik hier voor meer informatie.
Reacties 0