'Minder winkelaankopen door mobiele apparaten'

Consumenten gebruiken minder vaak hun smartphone of tablet bij het winkelen dan uit eerdere onderzoeken blijkt. Dit stelt Sam Curtis, retaildirecteur bij TNS op Ad Age. Volgens hem zijn onderzoeken vaak misleidend of een verdraaiing van de werkelijkheid.

TNS deed onderzoek onder 38 duizend mobiele gebruikers in 43 markten wereldwijd. Daaruit blijkt dat 34 procent hun smartphone of tablet weleens inzet voor een shopping-gerelateerde activiteit terwijl ze in een winkel zijn. Als wordt doorgevraagd naar het product dat werd aangeschaft dan zijn de cijfers veel lager. Zo kan twee procent herinneren een mobiel apparaat gebruikt te hebben om medicijnen te kopen. Eenzelfde percentage schafte er diervoeding en alcohol mee aan, een procent zette een mobiel apparaat in voor het kopen van tabak.

Het mobiele apparaat blijkt bijna niet te worden gebruikt in een winkel. Dat wordt bevestigd door observaties in supermarkten in de VS. Van de duizend klanten van de snackafdeling gebruikten minder dan vijf een mobiel apparaat. Uit het onderzoek van TNS blijkt dat gebruikers van mobiele apparaten het liefste kortingsbonnen krijgen als ze een winkel bezoeken. Toch is het onduidelijk of deze regelmatig worden gebruikt. Vaak willen consumenten namelijk zo snel mogelijk een aankoop doen, in plaats van de beste deal scoren. Het gebruik van een mobiel apparaat kost dan te veel tijd.

Overigens zijn er volgens de onderzoekers wel mogelijkheden om het gebruik van smartphones en tablets in winkels te bevorderen. Dat kan door te zorgen dat het mobiele apparaat snel kan worden ingezet. De tweede mogelijkheid is te focussen op de winkelbeleving die de klant inspireert. Zorg verder dat per productsoort wordt gekeken wat wenselijk is. Bovendien moet de benadering van de klant ook afhangen van de soort winkel.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!