Consumenten kopen steeds makkelijker kunstwerken zonder dat ze deze eerst fysiek hebben gezien. Dat blijkt uit een internationaal onderzoek van verzekeraar Hiscox. 71 procent van de kunstverzamelaars heeft wel eens een werk aangeschaft bij het zien van alleen een digitale foto. Schilderijen worden het vaakst online aangeschaft.
De totale online kunstmarkt wereldwijd is zo'n negenhonderd miljoen euro. Tweederde van de kunstverzamelaars heeft wel eens kunstaankopen gedaan naar aanleiding van een digitale foto. Galerieën spelen hier echter nauwelijks op in. Driekwart biedt namelijk nog geen online transacties aan. 59 procent is nu wel bezig dit te realiseren. Dit is opvallend aangezien galerieën die wel verkopen via internet ruim zeventig procent meer nieuwe klanten aantrekken.
Momenteel beslaat de online kunsthandel minder dan tien procent van de omzet, maar een groot deel van de galerieën verwacht een toename van dertig tot vijftig procent. Tevens zijn er verschillende websites gekomen voor de aan- en verkoop van kunst, zoals Aatchi Online, Artsy, VIP, Artspace, Artfinder en Exhibition A.
‘Enorme groei digitale kunstaankopen’
Gepubliceerd op 8 juli 2013 om 00:00
Reacties 0