Mkb en start-ups starten steeds vaker wolkenwinkel

Webwinkels die gebaseerd zijn op een platform in de cloud worden steeds vaker opgepakt door spelers uit het midden- en kleinbedrijf en start-ups. Deze internationale trend zet sterk door, daar de zogeheten wolkenwinkels relatief snel, eenvoudig en tegen lage kosten kunnen worden gerund. De ontwikkelaars van deze cloudplatformen staan de komende jaren dan ook voor een sterke groei. Dit is te lezen in het Dossier Softwaretools van EtailTrends.

In het artikel signaleert Toine van der Heijden een snelle opmars van start-ups en mkb-spelers die gebruikmaken van het webplatform in de cloud van de Canadese ontwikkelaar Shopify.com. In Nederland vervult SEOshop een soortgelijke rol. Dit webwinkelplatform is toegankelijk via de cloud. Middels een app-store kunnen er allerlei aanvullende diensten aan worden gekoppeld, zoals betaal- en voorraadsystemen, mailprogramma’s en besteldiensten.

Doordat cloudplatformen betaalbaar zijn en een simpele basis kennen, is er nog een grote groei te bereiken voor Shopify en SEOshop in het mkb en bij start-ups. Inmiddels heeft SEOshop drieduizend wolkenwinkels in het bestand, in Nederland en andere landen in Europa. Het ziet vooral toekomst in Duitsland, waar cloudplatformen nu nog niet gangbaar zijn. Ook kunnen de wolkenwinkels interessant zijn voor merken die een online store willen openen.

Opvallend is dat grote ondernemingen ook steeds meer oog krijgen voor de wolkenwebshops. Shopify.com lanceerde onlangs een nieuwe versie van hun service die geschikt is voor grote spelers. Sindsdien traden bedrijven toe als Budweiser, GE, Gatorade en Google. In Nederland maakt Philips voor zijn zakelijke afnemers gebruik van een wolkenwinkel via SEOshop.

Shopify en SEOshop werken beide met abonnementen en verdienen veelal een aantal procent commissie op verkochte producten. In Scandinavië is een jaar geleden in Zweden Tictail opgericht, dat inmiddels zo’n tienduizend deelnemers heeft in Scandinavië, Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk. Dit bedrijf biedt (r)etailers een gratis platform, zonder abonneevergoedingen en commissies. Het verdient geld aan added-services en de verkoop van apps.

Lees alles over cloud commerce in het Dossier Softwaretools in Etailtrends 4. Klik hier voor een jaarabonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!