Omnichannel retailers moeten een goede voorraadstrategie kiezen waarbij alle kanalen worden geïntegreerd. Dit stellen Stefan Kooijmans en Peter Bocken, directeuren van Slimstock Retail, in de zomereditie van RetailTrends. Volgens het duo denken category managers van traditionele retailers nog te veel in termen van assortimenten en schappenplannen. Webshops kijken daarentegen veel meer naar rendement en zijn meer artikelgericht.
De impact van een goede voorraadstrategie is voor traditionele retailers en pure players verschillend. Retailers met fysieke vestigingen zien hun omzet gemiddeld met 0,5 tot 0,7 procent stijgen als zij de beschikbaarheid van artikelen in de winkel met een procent verhogen. Bij webshops is die impact nog groter. Online geldt: geen voorraad, geen deal. “De klant is zo vertrokken naar een andere webwinkel”, aldus Kooijmans.
Voor een webshop is het van belang te meten wat het meeste rendement oplevert, een artikel op voorraad houden of bij de leverancier laten liggen, stelt Bocken. Maar ook voor traditionele retailers kan het lonen keuzes te maken over de longtail van hun assortiment. De directeuren verwachten dat deze retailers artikelen met een lage omloopsnelheid vaker alleen nog beschikbaar stellen via de webshop. “De vraag is dan waar zij de voorraden voor de webwinkel neerleggen. Dit kan in de winkel, in het distributiecentrum, bij een apart distributiecentrum voor e-commerce of bij de leverancier. Daarbij weegt de fase in de levenscyclus van een product mee. Als een artikel aan het begin van die cyclus zit, dan kan het slim zijn om het eerst bij de leverancier te laten liggen”, stelt Kooijmans. Hij verwacht dat veel retailers uiteindelijk uitkomen op een hybride model, waarbij verschillende concepten worden gecombineerd.
Slimstock Retail is gespecialiseerd in voorraadoptimalisatie en werkt met retailers als Blokker, Spar Nederland, DA Retail, BCC, Sligro, Rituals, bol.com, fong.nl en Bax-shop.nl.
Meer lezen? Neem dan een abonnement op RetailTrends. Klink hier voor meer informatie.
Reacties 0