Outdoormerken verbieden retailers online verkoop

Outdoormerken Mammut, Deuter en Lowa hebben in navolging van Adidas retailpartners verboden om producten te verkopen via online verkoopplatformen. Deuter heeft dit beleid bevestigd. Het bedrijf stelt dat verkoopbegeleiding essentieel is om te zorgen voor een tevreden consument.

De outdoormerken hebben de nieuwe regels op 1 maart opgelegd aan afnemers. Kledingconcern Adidas verbiedt Europese retailpartners sinds 1 januari om Adidas- en Reebok-producten te verkopen via Marktplaats, eBay of Amazon. Het bedrijf vindt dat het imago van de twee sportmerken wordt aangetast, omdat handelaren zelf hun prijzen bepalen. Voor veel etailers waren die marktplaatsen echter een extra afzetkanaal.

Ondanks de verboden zijn nog steeds producten van Deuter, Lowa en Adidas te vinden op online verkoopplatformen. Een woordvoerder laat aan derhandel.de weten dat het kan gaan om aanbod van particulieren. Volgens de woordvoerster van Deuter kunnen het handelaren zijn die de distributie-overeenkomst niet hebben ondertekend en producten uit voorraad verkopen.

In Duitsland is in mei een onderzoek gestart naar de regelgeving van Adidas met betrekking tot ongeautoriseerde online handel. De Duitse mededingingsautoriteit onderzoekt in welke mate Adidas de concurrentie beperkt. Het is niet duidelijk of dit onderzoek wordt uitgebreid naar de outdoormerken.

Eerder op RetailNews: Onderzoek naar Adidas-beperkingen 

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!