Nederlanders gebruiken social media veelvuldig om hun favoriete merken of retailers te volgen. Waar 72 procent van de online consumenten gebruik maakt van social media, volgt 35 procent ook zijn favoriete merk of retailer. Dat blijkt uit het internationale onderzoek 'Demystifying the Online Shopper' van PwC dat in de nieuwste RetailTrends is gepubliceerd.
Social media worden daarmee een steeds belangrijker onderdeel van het digitale retailkanaal. Retailers kunnen met het gebruik van platforms als Facebook en Twitter 'de begeerde favoriete positie onder consumenten bereiken', zegt Dennis van Ameijden, partner en sectorleider Retail & Consumer bij PwC. Eerder bleek namelijk dat het gros van de Nederlandse online consumenten zijn uitgaven beperkt tot slechts een handvol favoriete retailers.
Uit het onderzoek blijkt verder dat zeven procent van de Nederlanders via social media communiceert met merken of retailers. Voor zes procent heeft zo'n interactie geleid tot een aankoop. Vier procent van de ondervraagden heeft op deze manier nooit een aankoop verricht.
Als het online koopgedrag van Nederlanders wordt vergeleken met andere onderzochte landen als de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk blijkt dat de marketing en verkoop via social media hier nog aanzienlijk kan groeien. Uiteindelijk vervagen de grenzen tussen social media en webshops, stelt PwC. Verder kunnen retailers social media gebruiken voor onder meer reputatiemanagement, door in te spelen op mogelijke schandalen.
Lees het hele onderzoek van PwC in RetailTrends 7/8. Voor een jaarabonnement op RetailTrends, klik hier. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Reacties 0