Supermarkten kiloknallen hard door, maar laten de groeiende groep klanten die biologisch vlees willen in de kou staan. Dit stelt Wakker Dier na een analyse van de reclamefolders van de acht grootste supermarktketens over het eerste half jaar.
Het aantal acties van vlees steeg naar 1.454, een groei van 22 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Het aantal aanbiedingen van biologisch vlees kelderde met meer dan de helft van 67 naar slechts dertig. “Ondanks allerlei beloftes zijn de supermarkten de plofkip en het knalvarken juist vaker als klantenlokkertje gaan gebruiken”, zegt de actieorganisatie.
Folders van Albert Heijn, Jumbo, C1000, Aldi, Dirk, Lidl, Plus en Emté werden onderzocht. Daaruit bleek dat het aantal prijsstunts met vlees met meer dan vijftig procent korting steeg. Wel daalde het aantal diepste vleesstunts, een afprijzing van vlees waardoor het goedkoper wordt dan kattenvoer. Het aantal aanbiedingen met vleesvervangers is licht gestegen. Ook het aantal aanbiedingen met vlees met een BeterLeven-ster nam toe.
Volgens Wakker Dier is er een duidelijke trend dat meer consumenten biologisch vlees willen. Uit de Monitor Duurzaam Voedsel van vorige maand blijkt een stijging in duurzame aankopen van consumenten. De verkoop van biologisch vlees ging met negen procent omhoog en die van vleeswaren met 38 procent.
Minder acties biologisch vlees in supermarkten
Gepubliceerd op 10 juli 2013 om 00:00
Reacties 0