Detailhandel Nederland luidt noodklok
Gepubliceerd op 11 juli 2013 om 00:00
Vooral de leegstand van winkelpanden is een groot probleem. Vorig jaar stond tien procent leeg. De belangenorganisatie wil dat het makkelijker wordt om die een andere bestemming te geven, bijvoorbeeld als woningen. Ook moeten andere functies en nieuwe winkelconcepten meer kans krijgen zich in winkelstraten te vestigen. Daarnaast moeten slechte winkelmeters uit de markt worden genomen, vindt Detailhandel Nederland.
De verhoging van de btw vorig jaar van negentien naar 21 procent is de organisatie een doorn in het oog. Ze roept het kabinet op om die terug te draaien en pleit voor een nullijn bij lokale belastingen. De btw-verhoging heeft in de detailhandel geleid tot minder aankopen, daling van de werkgelegenheid en meer faillissementen. Bovendien is volgens Detailhandel Nederland de werkelijke opbrengst voor de schatkist fors lager dan eerder begroot.
Een afname van de regeldruk in Nederland en over de grenzen zou ook het ondernemersklimaat in de detailhandel kunnen verbeteren. Detailhandel Nederland is voorstander van een Benelux retailmarkt, waarbij obstakels voor verkoop over de grenzen worden weggenomen. Ze vraagt de Nederlandse overheid onderzoek te doen naar de haalbaarheid hiervan.
Naast deze hoofdpunten zijn er nog meer suggesties zoals liberalisering van winkeltijden, lagere toetredingsregels en gelijke regelgeving voor zowel fysieke als webwinkels. Het totale pakket moet ervoor zorgen dat de detailhandel als kloppend hart van de Nederlandse samenleving weer vanzelfsprekend wordt.
Reacties 0