PostNL Pakketten wil samen met multichannel retailers en webshopklanten de service in pakketbezorging optimaliseren. Dat zegt Wilbert Prinssen, manager ICT Architectuur bij de logistiek dienstverlener, in het zomernummer van RetailTrends. "De beleving van de ontvanger - de consument dus - staat centraal."
Zo wil PostNL Pakketten consumenten een ruimere keuze geven in hoe en wanneer zij een pakket willen ontvangen. Dat kan aan huis, maar binnenkort wellicht ook bij pakketautomaten. Het bedrijf test dergelijke automaten momenteel in Almere. "Extra voordeel daarvan is dat de consument de zending kan ontvangen wanneer dat het beste uitkomt."
Verder is het bedrijf begin dit jaar overgaan op een nieuw track & trace-systeem, met als doel te innoveren. Een 'controletoren' houdt nu 24 uur per dag het logistieke netwerk in de gaten, geeft Prinssen aan. "Wanneer er ergens bijzonderheden zijn, volgt een alert en kan er meteen actie worden ondernomen." Ontvangers blijven zo op de hoogte van hun bestellingen, terwijl PostNL in het systeem kan nagaan hoe het zo goed mogelijk kan bijsturen.
Prinssen stelt dat de dienstverlener zijn eigen werkzaamheden ook efficiënter kan laten verlopen. Zo wil hij meer doen met externe bronnen, zoals verkeers- en weerinformatie. Het weer blijkt bijvoorbeeld een goede voorspeller van e-commerce gebruik, stelt hij. Met gebruik van die data kan PostNL pieken en dalen beter voorspellen en daar de bezetting op afstemmen. Daarnaast kan het de bezorgers direct op de hoogte stellen van verkeersproblemen en hen de snelste route aanwijzen. Het is zelfs mogelijk om nauwkeurig te bepalen hoe laat de bezorger bij de consument aan huis staat, zegt Prinssen.
Lees het hele interview met Wilbert Prinssen over PostNL Pakketten in RetailTrends 7/8. Klik hier voor meer informatie over een abonnement op RetailTrends.
Reacties 0