Consumenten betalen online bestellingen het liefst via iDEAL. Liefst 74 procent van de Nederlanders heeft een voorkeur voor dit online betaalsysteem, tegenover iets meer dan de helft twee jaar geleden. Dat meldt onderzoeksbureau GfK op basis van onderzoek onder negenduizend consumenten.
De (digitale) acceptgiro staat met tien procent op de tweede plaats. GfK signaleert echter wel een grote behoefte aan achteraf betalen. 39 procent van de mensen die het liefst de acceptgiro gebruikt, doet dat omdat het geld pas later verrekend hoeft te worden. Het bureau wijst op bedrijven als AfterPay en Klarna, die achteraf betalen mogelijk maken voor de consument.
Uit de gegevens blijkt verder dat iDEAL met name de voorkeur geniet ten opzichte van de acceptgiro vanwege zijn vertrouwdheid, gemak en snelheid. Consumenten blijken weinig verschil te zien in veiligheid tussen de twee betaalmiddelen.
Consumenten geven na iDEAL en de acceptgiro de voorkeur aan een betaling via creditcard (zeven procent). Tot slot heeft vier procent van de ondervraagden zowel een voorkeur voor een eenmalige machtiging als PayPal.
Reacties 0