'Winkelverlichting te vaak een sluitpost'

Goede winkelverlichting draagt positief bij aan de kassa-aanslag. Dat zegt Evert Krist, key-account manager shoplighting van Havells Sylvania tegen RetailNews. "Licht kan de klant verleiden tot een aankoop."

Als voorbeeld geeft hij een proef waarbij dezelfde producten met een andere barcode op twee verschillende manieren werden gepresenteerd. Volgens Krist werd de aanbieding waarbij speciale aandacht was gegeven aan licht meer verkocht. "Licht verhoogt de attentiewaarde van de consument", verklaart hij. Daarmee wordt onder meer het koopproces beïnvloed.

Retailers schenken nu nog te weinig aandacht aan verlichting, vindt hij. "Het is een sluitpost in zowel het denkproces als het financiële proces." Enerzijds wordt het vergeten bij de inrichting van de winkel en anderzijds wordt er veelvuldig op bezuinigd, legt Krist uit. "Maar het is de verkeerde zuinigheid." Aan de andere kant ziet hij ook winkels waar 'het licht de winkel uitschiet' en 'de meter staat te tollen'.

De fashion- en foodbranches denken volgens Krist het meest na over lichtstrategie. Bij modewinkels begint dat al in de etalage, waarin mannequins met behulp van licht zo worden opgesteld dat ze het winkelend publiek aankijken. Daarmee zet je de consument over de eerste barrière heen, stelt Krist. Ook formules als Douwe Egberts Café en Starbucks geven volgens hem het goede voorbeeld, door met licht het juiste gevoel in de vestiging te creëren.

Het verleidingselement van winkelverlichting kan volgens hem vooral in warenhuizen een belangrijke rol spelen. Met de opkomst van shop-in-shops in formules als de Bijenkorf is het belangrijk om als merk niet in een hoek weggedrukt te worden, geeft hij aan. Licht kan helpen de producten te 'verbijzonderen', besluit Krist.

Eerder: Consumenten via zintuigen prikkelen tot aankoop

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!