Zelfscanners zorgen ervoor dat consumenten meer geld uitgeven bij het boodschappen doen. Dat stelt directeur Michel Haagmans van Re-vision, aanbieder van zelfscan- en zelfcheckout-oplossingen.
Een belangrijk psychologisch effect voor de uitkomst van het onderzoek is dat mensen de prijs van een gevulde boodschappenkar hoger inschatten dan de eigenlijke prijs. “Geef je mensen een zelfscandevice in handen, dan zien ze dat er extra ruimte bestaat in hun bestedingsbudget”, aldus Haagmans.
Een andere reden is gemak. “Shoppers die hun boodschappen zelf scannen hoeven ze niet alsnog op een lopende band te leggen, maar kunnen ze meteen opbergen in hun boodschappentas”, legt de directeur uit. Door dit gemak nemen klanten sneller een extra product mee en dat is winst voor de retailer.
Een nieuwe manier van zelfscannen is middels de smartphone. Dit gaat gerealiseerd worden bij veertig winkels van Emté supermarkten. Deze worden misschien nog wel populairder dan de zelfscandevices die bijvoorbeeld bij Albert Heijn liggen. “Smartphones zijn inmiddels zulke technische hoogstandjes dat de shopper er zijn aankoopgeschiedenis in kan opslaan. Verder zijn er boodschappenlijstjes in smartphones vast te leggen.” Haagmans verwacht dat zelfscannen met mobiele telefoons een enorme vlucht gaat nemen.
‘Zelfscanning leidt tot meer gelduitgave’
Gepubliceerd op 11 juli 2013 om 00:00
Reacties 0