De meeste pure onlinespelers verliezen marktaandeel aan traditionele retailers. Dat stelt Sucharita Mulpuru van Forrester Research in The Economist. Doordat veel fysieke retailers online zijn gegaan, is offline-only een krimpende categorie.
Zo groeide de online omzet van alle Amerikaanse traditionele retailers vorig jaar met 29 procent, terwijl dat voor onlinespelers op 21 procent bleef hangen. Daarnaast investeren grote ketens steeds meer in hun ontwikkeling tot omnichannel retailer. Walmart, de grootste retailer ter wereld, heeft bijvoorbeeld vijftienhonderd werknemers in dienst om Amazon af te troeven op gebieden als logistiek en social media. Verder noemt Philip Clark, ceo van Tesco, de ontwikkeling van apps net zo belangrijk als de ontwikkeling van vastgoed.
De omslag van fysiek naar clicks and bricks verloopt wel pijnlijk, stelt The Economist. De krant wijst daarbij op faillissementen van Borders en Tower Records (Verenigde Staten), Comet (Groot-Brittannië) en Virgin Megastores (Frankrijk). In Groot-Brittannië verdwenen in juni en juli in een tijdsbestek van twee weken vijf retailketens met een totale omzet van zeshonderd miljoen pond (694 miljoen euro). Dankzij de groei van onlineverkopen van traditionele retailers zullen nog veel meer winkels sluiten.
De angst onder retailers dat klanten de winkels gebruiken als showroom om bij een partij als Amazon te kopen, verdwijnt langzaam. Zo wil elektronicaconcern Dixons juist profiteren van showroomers, omdat shoppers in negentig procent van hun aankopen wel in een winkel komen. Daardoor krijgt Dixons betere voorwaarden van fabrikanten, die graag willen dat consumenten hun producten met eigen ogen zien. Bij branchegenoot Best Buy zijn ze daarom gestopt met het verbergen van de barcodes, dat showrooming tegen moest gaan.
Reacties 0