Door: Jan-Theodoor Wiltschek, presales manager, Innovations and Industries SAP Nederland
Klachten over lege schappen, overvolle winkels en centrale magazijnen en boze leveranciers over de beschikbaarheid van hun producten. Zijn dit de zaken die u bezighouden?
Maak het verschil
Het internet bestookt de wereld met product reviews, trends en ‘likes’. Nieuwe productintroducties en promoties zijn aan de orde van de dag en hoewel financieel misschien van ondergeschikt belang, deze introducties maken of breken een merk of formule.
Neem bijvoorbeeld bedrijven die hi-tech producten verkopen. De technologie verandert snel, de interesse van de consument ook. Je ziet het bij de nieuwste toestellen van Apple en Samsung: de productintroducties van deze merken zijn niet meer bij te benen. Waar de ene dag mensen in een slaapzak voor de winkeldeur liggen te wachten voor de lancering van het nieuwste model, zijn deze apparaten de volgende dag in de koopjeshoek te vinden. Wat vandaag in is, is morgen achterhaald. Voorspellen is echter moeilijk.
De oplossing: demand sensing
Om te overleven moeten bedrijven wendbaar en flexibel zijn in hun logistieke proces. Ze moeten kort op de bal spelen en direct reageren of beter nog, anticiperen op veranderingen in de vraag. Zij moeten logistiek gezien snel schakelen op de veranderingen in het consumentengedrag. Maar het begint natuurlijk met het verkrijgen van inzicht in die veranderingen. Demand sensing geeft bedrijven inzicht in het koop- en keuzegedrag van de consument. Demand sensing is een techniek die door ingewikkelde berekeningen en ‘near realtime’ informatie een accurate voorspelling van de vraag vormt.
Demand sensing in de praktijk
De relatie tussen lekker weer en de verkoop van ijs is een open deur, evenals de link tussen het gebrek aan een zonnig voorjaar en het ‘succes’ van de laatste zomercollecties. Door demand sensing kunt u dergelijke ‘voorspellingen’ naar een ander niveau brengen. Als u relaties kunt leggen tussen, bijvoorbeeld, sentiment en de vraag naar een product. Maar ook tussen gegevens uit het verleden zoals introducties en events en de voorspellende waarde hiervan voor het heden.
Durft iemand te speculeren wat het succes zal zijn van de iPhone 6 of het effect van de introductie van iOS7? Ik niet. Maar we kunnen wellicht leren van introducties van voorgaande iPhones. In sommige gevallen geldt hier ‘resultaten uit het verleden zijn een garantie voor de toekomst’. We kunnen vervolgens nog een stap verder gaan door in te spelen op dit sentiment met gerichte aanbiedingen: met als uiteindelijk doel de vraag te beïnvloeden.
Bij mijn buurtslijterij…
Neem mijn buurtslijter: hij kan waarschijnlijk aardig voorspellen hoe het nieuwste Bavaria-bier in zijn winkel gaat lopen. Dit komt omdat hij zijn clientèle kent, redelijk accuraat kan bepalen wat voor weer het wordt en weet of er een EK of WK in aantocht is. Hij kan hier dus op anticiperen bij het plaatsen van zijn bestelling bij de groothandel.
Op basis van deze informatie kan de slijter de productintroductie van dit nieuwe biertje in zijn slijterij regisseren, maar hij heeft ook controle over de bijsturing tijdens de ‘levenscyclus’ van het product en uiteindelijk ook over het bepalen van de prijzen en promoties in zijn winkel om de vraag bij te sturen. Met demand sensing kom je dichter bij de kern van de vraag. Met als gevolg tevreden klanten, ‘uitverkochte’ magazijnen en blije leveranciers.
_______________________________________________________________________________________
Uw mening of visie op RetailNews?
Voorwaarden:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage mailen naar redactie@retailnews.nl.
Verban koffiedik kijken: demand sensing
Gepubliceerd op 12 juli 2013 om 00:00
Reacties 0