'Oproep detailhandel heeft btw-verhoging afgewend'

Detailhandel Nederland heeft met het voorstel tot btw-verlaging willen voorkomen dat de btw verhoogd werd. Dat zegt voorzitter Jan Meerman in gesprek met RetailNews. "Natuurlijk had ik het liefst een verlaging gezien, maar ik ben al blij dat benadrukt is dat btw niet als paardenmiddel ingezet moet worden bij de volgende bezuinigingsronde."

Minister Henk Kamp van Economische Zaken verwees het voorstel van de brancheorganisatie donderdag direct naar de prullenbak. Meerman had ook niet verwacht dat de minister de verlaging meteen ging regelen. "Een maand geleden werd er echter nog gesproken over een nieuwe btw-verhoging. Nu is duidelijk gemaakt dat dat het slechtste is wat je kunt doen", stelt hij.

Een verhoging was een reële optie voor het kabinet, omdat er na het reces nog snel bezuinigd moet worden, stelt de voorzitter. Omdat een btw-verhoging een kort wettraject kent, was Meerman bang dat de detailhandel opnieuw de dupe werd van de bezuinigingsdrift. Daarbij geeft hij aan dat een belastingverhoging ook voor de overheid nadelig kan uitpakken. Bij de laatste verhoging van negentien naar 21 procent zou vier miljard euro extra binnen moeten komen, maar dat blijkt slechts 1,7 miljard euro. Een nieuwe verhoging kan weleens averechts werken, denkt Meerman. "Ze zitten nu tegen het topje aan." Dat laatste dringt echter nog niet goed tot Kamp door, zegt Meerman.

De minister heeft wel beloofd contact op te nemen met zijn Belgische collega om het plan van Detailhandel Nederland voor een Benelux detailhandelsmarkt te bespreken. Daarbij wordt de regelgeving voor winkeliers gelijk getrokken, zodat er een 'vrijhandelszone' ontstaat. Kamp weet dat een bestaande pilot in Duitsland daar ook aanleiding toe geeft, zegt een verheugde Meerman. "Ook in Duitsland en België is een behoefte aan een gelijk speelveld."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!