Nederlandse webshop verkoopt 3D-printers

De Nederlandse webshop 3dprinterstore.nl is maandag begonnen met de verkoop van 3D-printers aan consumenten. Oprichter Roeland Pater heeft daarvoor onder meer negen printers van drie verschillende fabrikanten geselecteerd. Daarmee duikt hij in het gat dat gevestigde retailers open laten, zegt hij tegen RetailNews.

De Bijenkorf startte in oktober tijdens de Drie Dwaze Dagen weliswaar met de verkoop van een 3D-printer, maar is daar snel mee gestopt, weet Pater. Hij vindt het ook vreemd dat elektronicaketens het product nog niet in het assortiment hebben opgenomen. "Blijkbaar wachten zij op een doorbraak via bijvoorbeeld Amazon", stelt hij.

Omdat Pater een 'grote toekomst' voorspelt voor deze productcategorie is hij daarom zelf begonnen met 'een bol.com voor 3D-printers'. Daarvoor heeft hij contacten gelegd bij fabrikanten Up, Felix en Leapfrog, waarvan de laatste twee in Nederland gevestigd zijn. De goedkoopste variant zit net onder de duizend euro.

In het Verenigd Koninkrijk verkoopt de gevestigde elektronicaketen Maplin al langer 3D-printers. Voor zevenhonderd pond (ruim achthonderd euro) kunnen klanten een printer aanschaffen. Daarmee kunnen zij driedimensionale objecten printen. De machine wordt gezien als de toekomst van het fabriceren. De tijd die de printer nodig heeft om iets te vervaardigen verschilt enorm. Zo kost het printen van een mobiele telefoonhoes ongeveer dertig minuten, maar kost een sieraad al gauw een paar uur.

Maplin hoopt een markt te betreden die tot nu toe slechts wordt gedomineerd door professionele printbedrijven. Consumenten die een online bestelling plaatsen moeten wel dertig dagen wachten op de levering. De technologie heeft in de Verenigde Staten overigens geleid tot controversie, nadat een student een werkend pistool maakte met de printer en de ontwerpen hiervoor online plaatste.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!