Foodspeciaalzaken hebben sinds 2007 hun gemiddelde omzet met tien procent zien dalen. Dit blijkt uit cijfers van ING Economisch Bureau. Doordat consumenten meer boodschappen bij de supermarkt doen, daalt de omzet in de gehele branche en loopt het aantal winkels terug.
Supermarkten hebben hun winkeloppervlakte vergroot en kregen daardoor meer ruimte voor producten die voorheen alleen in speciaalzaken werden verkocht. Ondanks de omzetdaling realiseerden speciaalzaken in voedingsmiddelen vorig jaar een omzet van meer dan 5,5 miljard euro, ongeveer een tiende van alle Nederlandse bestedingen aan voeding. Om als speciaalzaak te blijven concurreren, zijn de juiste locatie, onderscheidend assortiment, kwaliteit, service en productkennis van belang, stelt het onderzoek. Ook het genereren van extra omzet uit de zakelijke of online verkoop is volgens ING belangrijk.
De totale omzet van speciaalzaken is sinds 2007 met veertien procent gedaald. Die afname wordt veroorzaakt door een combinatie van veranderend koopgedrag van klanten en de toegenomen concurrentie van supermarkten en warenhuizen. Dit heeft tot gevolg dat het aantal winkels vermindert en dat het aanbod van speciaalzaken verandert.
De daling van de omzet is echter groter dan op basis van de krimp van het aantal winkels zou mogen worden verwacht. Dit betekent dat gemiddeld per speciaalzaak zo’n tien procent minder omzet wordt gegenereerd dan een aantal jaar terug. Dirk Mulder, sectormanager Food & Retail: “Door activiteiten te verbreden en meer afzet te genereren via zakelijke en online verkoop kunnen speciaalzaken nieuwe doelgroepen bereiken en hun omzet en positie verstevigen.”
Foodspeciaalzaak verliest terrein aan supermarkt
Gepubliceerd op 15 juli 2013 om 00:00
Reacties 0