Merkleveranciers kunnen via Shopatron online producten verkopen, zonder in conflict te komen met retailers. Dit Amerikaanse systeem biedt een centraal bestuurde webwinkel met uitlevering via de detailhandel. In het Dossier Softwaretools in het zomernummer van EtailTrends wordt Shopatron onder de loep genomen.
Shopatron geeft merkleveranciers, groothandels en centrale franchiseorganisaties een oplossing om via een webshop te verkopen, zonder een kanaalconflict te veroorzaken. Bij bestellingen verkoopt de detaillist in de buurt het product doorgaans uit voorraad of krijgt het nageleverd. De winkelier betaalt een commissie aan Shopatron van doorgaans zo’n zeven tot twaalf procent. De merkleverancier betaalt een startvergoeding en een maandelijkse abonneebijdrage.
Shopatron heeft wereldwijd duizend merkleveranciers en meer dan twintigduizend wederverkopers. Er zijn vooral Amerikaanse deelnemers bij aangesloten en dan vaak in de speelgoedsector. Vanuit Engeland worden Europese gebruikers bediend. Hier is Shopatron sterk vertegenwoordigd bij muziekspeciaalzaken. Bedrijven die er in Nederland gebruik van maken zijn onder meer distributeur Nigor, leverancier van Eureka-tenten, en de voormalige kinderwagenproducent Mutsaerts in Goirle, nu wereldwijd bekend met de strollers van het merk Mutsy.
Lees alles over Shopatron in het Dossier Softwaretools in Etailtrends 4. Klik hier voor een jaarabonnement op RetailTrends. Abonnees ontvangen elf keer per jaar RetailTrends en zes keer per jaar EtailTrends.
Geallieerde handel via Shopatron
Gepubliceerd op 15 juli 2013 om 00:00
Reacties 0