'Limburg hard getroffen door accijnsverhogingen'

Limburg wordt onevenredig hard geraakt door de verhoging op accijnzen op bier en wijn. Dat stelt gouverneur Theo Bovens in De Telegraaf. Consumentenbestedingen liggen in de provincie vijftig miljoen euro lager door de verhoging, blijkt uit onderzoek van Panteia.

In de zeven grensprovincies samen vloeit 150 miljoen euro weg. “Met als gevolg teruglopende werkgelegenheid en winsten die onder druk staan”, aldus Bovens. De begrote 250 miljoen euro extra omzet wordt ‘in de verste verte’ niet gehaald, stelt hij. Sterker, de overheid ontvangt vanwege de verhoging iedere dag juist een miljoen euro minder, stelt voorzitter Jan Meerman van Detailhandel Nederland tegen RetailNews.

De accijnzen op bier, wijn en sterke drank gingen afgelopen januari met respectievelijk tien, vijftien en zes procent omhoog. Voor volgend jaar staat nog eens een verhoging van veertien procent op bier op de planning. De accijnzen zijn op dit moment al tweemaal zo hoog als in België en viermaal zo hoog als in Duitsland, stelt De Telegraaf. Daardoor groeit de populariteit van het winkelen over de grens.

Brouwers als Gulpener, Alfa en Grolsch zien hun omzetten daardoor flink teruglopen, stelt Bovens. “Ik wil Den Haag tot de orde roepen", zegt hij. "Ze moeten zien wat ze aanrichten.”

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!