Decathlon wil Nederlandse klanten de IKEA-ervaring op sportgebied bieden. Met die strategie moet de Franse retailer uitgroeien tot niet per se de grootste, maar wel 'meest geprefereerde' sportwinkel van ons land. Dat zegt Eric Bodhuin, ceo van Decathlon Nederland, tegen RetailNews.
Decathlon focust net als de Zweedse woonwinkelketen voornamelijk op het eigen merk. Ongeveer negentig procent van de omzet komt uit de verkoop daarvan, zegt Bodhuin. Daarnaast mikt Decathlon net als IKEA niet op klanten die voor de allerhoogste kwaliteit gaan, maar genoegen nemen met 'normale kwaliteit voor een betaalbare prijs'. Tevens probeert de keten een compleet assortiment te bieden, waardoor het gemiddelde oppervlak van de winkel al gauw tussen de vier- en vijfduizend vierkante meter uitkomt.
De winkel bevindt zich daarom net als IKEA vaak buiten het stadscentrum. Daarmee is het ook mogelijk om snel bereikbaar te zijn voor de consumenten. "Ons doel is dat iedereen in Nederland binnen dertig minuten een winkel van Decathlon kan bereiken", zegt Bodhuin. Een exact aantal winkels kan de ceo niet geven. "We richten ons eerst op het vinden van de juiste gebouwen."
Een daarvan is onlangs gevonden in Arnhem. Decathlon heeft een intentieverklaring getekend over de aankoop van evenementenhal Rijnhal. Bodhuin wil daar in 2015 de vierde vestiging openen, nadat eerder al Amsterdam, Best en Kerkrade een winkel mochten verwelkomen. Breda kan tegen diezelfde tijd eveneens een filiaal verwachten, laat hij weten tegenover RetailNews. "Ook daarvoor zijn de papieren inmiddels getekend."
Bodhuin ziet zijn winkelketen niet als bedreiging voor gevestigde sportretailers als Intersport of Perry Sport. Decathlon wil vooral de sportmarkt vergroten, door mensen kennis te laten maken met sport, zegt hij. Daarom ziet hij in videospellen de grootste concurrent. "Kinderen tennissen tegenwoordig liever in de keuken dan buiten." Voor de langere termijn ziet hij in Amazon de tweede grote uitdager.
Zelf lanceerde Decathlon zo'n drie maanden geleden een Nederlandse webwinkel. "De resultaten zijn erg bevredigend", zegt Bodhuin. Vooral de populaire Quechua-tent zorgt voor veel verkeer naar de webshop. Gebrek aan naamsbekendheid heeft de Franse retailer niet, denkt hij. "De meeste van onze online klanten kennen ons al van hun vakantie in Frankrijk."
Reacties 0