Autodealers op koers door andere klantaanpak

In een mobiliteitsbranche die zwaar onder druk staat weet de Martin Schilder Groep zich te handhaven. Volgens directeur Marco Schilder komt dit door een aangepaste klant/marktaanpak in combinatie met de juiste automodellen. Dat zegt de directeur in het BNR programma ‘Zakendoen Met’.

Schilder ziet dat consumenten de aanschaf van een nieuwe auto uitstellen door de crisis en omdat auto’s langer meegaan. “Als het dan komt tot vervanging, spelen duurzaamheid en fiscale zaken een rol.” De door de Martin Schilder Groep vertegenwoordigde merken leveren momenteel modellen die hieraan voldoen. Hierdoor blijven de omzetten op hetzelfde niveau als vorig jaar, aldus Schilder.

Een ontwikkeling die hieraan ook bijdraagt is e-commerce. Via een klantcontactcenter richt het bedrijf zich proactief op de klant. “Er worden steeds meer auto’s via internet verkocht. Zeker in bepaalde segmenten van de markt blijkt de koper gevoelig voor deze manier van een auto kopen en daar baseren we onze aanbiedingen op”, vertelt Schilder. Vooral kleine stadsauto’s blijken goed verkoopbaar via internet.

Bovendien ziet Schilder dat veel vrouwen die voor de zaak rijden online aanschaf prefereren boven het traditionele verkoopproces. Met het oog op e-commerce verandert de rol van de klassieke showroom, stelt de directeur. Hij verwacht in de toekomst een afname van showrooms die vervolgens plaatsmaken voor belevingscentra of centraal gelegen showrooms.

Het bedrijf is tevens succesvol omdat het de klantaanpak heeft aangepast. Al twaalf jaar geleden werd gestart met een brede mobiliteitsvisie. Naast de dealers omvat die bedrijven van een leaseorganisatie tot schadeherstelbedrijven. Volgens Schilder wordt zo ingespeeld op de behoefte van consumenten aan flexibiliteit en totaal-mobiliteitsoplossingen. “Hierbinnen komen kopen, leasen of huren van een auto samen.” Die veranderende behoefte bij consumenten zag Schilder destijds aankomen. “Nu zie je dat bedrijven en particulieren ook op die manier denken en erom vragen.”

Een onderdeel hiervan is ook ‘Free to Go’ dat dit jaar verder wordt uitgerold. Bij dit concept kan zowel de particuliere als de zakelijke klant voor een bepaalde tijd een auto gebruiken. Toegang gaat met een pasje, reserveren en betalen gaat via internet of mobiel. Hiermee gaat het bedrijf organisaties als Greenwheels en Wheels4all achterna. De directeur hoopt zo de jongere generatie te bereiken die minder waarde hecht aan het bezit van een eigen auto.

Lees ook:
Nieuw dieptepunt voor autoverkoop

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!