De vier grote supermarkten in Groot-Brittannië, Tesco, Asda, Morrisons en Sainsbury’s, voelen de druk van discounters. Dit blijkt uit cijfers van het Kantar Worldpanel.
Vooral supermarkten in het hoge segment, Tesco, Asda en Morrisons verloren in het tweede kwartaal klanten. Sainsbury’s behield het marktaandeel, na groei in het eerste kwartaal. Discounters Aldi, Lidl en Waitrose noteren nu een record marktaandeel van 11,5 procent van de totale voedingsmarkt in Engeland. Dit is een stijging van 2,3 procent. Lidl zag het marktaandeel groeien tot 3,1 procent, het grootste marktaandeel ooit voor de keten. Aldi behield het record van 3,6 procent. Waitrose heeft nu 4,8 procent van de markt in handen, nadat het met 10,9 procent groeide, wat neer komt op drie maal het marktgemiddelde.
Van de vier grote supermarktketens wist alleen Sainsbury’s het marktaandeel te behouden met een groei van 3,8 procent. Hoewel Morrisons marktaandeel blijft verliezen, lieten de verkoopcijfers van de retailer een stijgende verbetering zien. Werd in januari nog min 1,7 procent genoteerd, begin juli was dat 1,8 procent positief.
De laatste cijfers laten ook zien dat recente prijsvergelijkingscampagnes bij de grote supermarktketens de spotlight heeft gezet op de kwaliteit van het eigen merk. Door de campagnes hebben de supermarkten klanten meer aan zich weten te binden, omdat veel mensen het gevoel hebben dat de verschillende supermarkten dezelfde prijzen hanteren.
Eerder op RetailNews:
Aldi formule van het jaar in het Verenigd Koninkrijk
Reacties 0