Cosmetica-industrie schermt met aanbevelingen van dokters
Gepubliceerd op 8 augustus 2005 om 00:00
In een poging de consument te verleiden dure cosmeticamerken aan te schaffen, komen steeds meer fabrikanten met de resultaten van klinisch onderzoek en aanbevelingen van dermatologen. Vooral producten voor de probleemhuid en anti-verouderingsproducten profiteren van medisch getinte reclame. Producten zouden allerlei wetenschappelijk geteste ingredienten bevatten die dokters van harte aanbevelen. Voor deze marketingaanpak bestaan goede redenen. Volgens cijfers van NPD Group hebben zogeheten cosmeceuticals in de VS een aandeel van 7% van de totale markt voor huidverzorgingsproducten van 2,1 miljard dollar. In 2001 maakten cosmeceuticals nog maar 1% van de markt uit.Consumenten verwachten tegenwoordig dat bedrijven diepgaand onderzoek naar de effectiviteit van hun producten doen en de nodige expertise in huis hebben. Een nadeel van te veel aandacht voor medische claims kan zijn dat consumenten in verwarring raken door de wetenschappelijke terminologie. Suzanne Grayson, president van beauty consultant Grayson Associates, waarschuwt dan ook voor te veel `bio-babble`.
Reacties 0