Winkeliers in de VS realiseren zich steeds vaker dat ze een persoonlijke winkelervaring moeten creëren om te kunnen blijven concurreren. Dit stel Kevin J. Walker, vice-president sales en marketing van retailanalist Manthan Americas op Retail Customer Experience. Volgens hem is een nieuw tijdperk in retail aangebroken waarbij de individuele shopper centraal staat. De one-size-fits-all strategie is snel aan het verdwijnen, zeker in de fysieke omgeving.
Om de beste product-consument combinatie te realiseren, zetten winkeliers vaak technologie in om data van bijvoorbeeld de klantenkaart te analyseren. Op basis hiervan krijgen klanten persoonlijke kortingsbonnen. Uit een recent onderzoek van MyBuys blijkt dat veertig procent van de ondervraagden meer zou kopen bij een winkel die via meerdere kanalen een optimale persoonlijke winkelbeleving biedt. Drie van de vier consumenten wil liever persoonlijke kortingsbonnen ontvangen dan algemene, blijkt uit een onderzoek van Syngera. Bovendien wil ruim zestig procent bij het afrekenen aanbiedingen krijgen die gebaseerd zijn op de aankopen.
Het aantal kortingsbonnen dat de afgelopen vijf jaar is ingeleverd steeg met 58 procent, aldus het NCH Annual Coupons Fact rapport. Dit komt niet alleen door de toename van het aantal digitale bonnen, maar ook door de ontwikkeling in data analyse die tot een beter consumentenprofiel leidt. Supermarktketen Safeway maakt ook gebruik van digitale bonnen. Klanten krijgen kortingsbonnen naar aanleiding van de aankoopgeschiedenis. Daarnaast wordt de klant beloond voor merkentrouw door individuele korting op die producten. Dit doet de supermarkt op basis van de klantenkaart.
Via smartphones is het voor retailers ook mogelijk om de klant ter plekke een unieke persoonlijke winkelervaring te geven. Uit een recente studie van Google blijkt dat 84 procent van de shoppers met een smartphone deze als hulpmiddel gebruikt in de winkel. 63 procent gaat via zijn mobiel op zoek naar aanbiedingen. Of het nu via mobiel gaat of een ouderwetse klantenkaart, het is belangrijk dat retailers via alle kanalen op dezelfde manier communiceren met de consument, stelt Walker. En die communicatie moet aansluiten bij de voorkeuren en persoonlijke relevantie, aldus de vice-president.
Reacties 0