Door: Hans Anton Verschoor, co-founder van Redhotminute
Nieuwe technologieën in webdesign en e-commerce kunnen, mits goed gebruikt, zorgen voor mooiere vormgeving, een intuïtievere klantbeleving en uiteindelijk een hogere conversie. Maar dat ‘nieuw’ niet altijd ‘beter’ is, zullen veel marketeers beamen. Het is daarom vaak beter om de technologie los te laten en terug te gaan naar waar het eigenlijk om gaat: de consument. In de praktijk zie ik dat veel reisorganisaties de verschuiving naar een consumentgerichte aanpak voor hun website al hebben ingezet. Een zinvolle les voor alle retailers die online succes willen boeken.
Van technologiegericht naar consumentgericht
De online strategie van reisorganisaties is de afgelopen jaren aanzienlijk veranderd. Zo waren websites vijf jaar geleden vaak nog een directe vertaling van de fysieke reiscatalogus, waarbij niet werd gekeken naar gebruikerservaring en conversie bijzaak leek.
Maar tijden veranderen. Consumenten vinden steeds beter hun weg op het web, zijn al goed geïnformeerd en zitten niet langer te wachten op een uitgebreide reiscatalogus. Ze houden het keuzeproces liever kort en willen snel kunnen boeken. Organisaties die conversie willen optimaliseren moeten weten wie de consument is, welke informatiebehoeften deze consument heeft en welke elementen nodig zijn om websitebezoekers te overtuigen om te boeken. Maar hoe pak je dat aan?
Een design-proces dat uitgaat van de customer journey is samen te vatten in vijf fases. Voor de beste resultaten is het van belang dit plan regelmatig te herzien en ontwikkelingen op te nemen in het webdesign.
1. Exploratie
Het doel van de exploratiefase is het leren kennen van de websitebezoekers, hun relaties en de context waarin zij handelen en interacteren. Om dit tastbaar te maken kun je persona’s identificeren. De persona’s zijn de verschillende soorten bezoekers waarmee je als organisatie te maken hebt. Maak hiervoor allereerst een stakeholder-analyse. Hierbij breng je de groepen die belangrijk zijn voor jouw organisatie in kaart en kijk je naar de aard van het contact tussen de belangrijkste stakeholders.
2. Creatie
In de creatiefase bepaal je een websiteconcept op basis van de kennis die is opgedaan tijdens de exploratiefase. Wanneer het concept klaar is, worden de details hier uitgewerkt, websiteonderdelen gemaakt en een conceptversie opgebouwd.
3. Reflectie
Tijdens deze fase wordt het websiteprototype uit de vorige fase, of een deel hiervan, uitgebreid gereviewed en getest onder stakeholders. Met behulp van vooraf vastgestelde meetmethodes wordt informatie verzameld die inzicht geeft bij het behalen van de bedrijfsdoelstelling.
4. Implementatiefase
In deze fase worden de getoetste ontwerpen effectief omgezet naar werkende oplossingen en geïmplementeerd in de uiteindelijke website. De website is nu gereed om in gebruik te nemen.
5. Optimalisatiefase
In een doorlopend proces wordt door meten, onderzoeken en bijsturen de website geoptimaliseerd. Indien nodig kunnen hierboven genoemde fases opnieuw worden doorlopen.
Iedere retail-organisatie met een online focus, weet hoeveel de consument de afgelopen jaren is veranderd en hoe belangrijk een gebruiksvriendelijk en consumentgerichte website is. Wie online niet bij kan blijven, redt het simpelweg niet. Nieuwe technologieën brengen nieuwe mogelijkheden met zich mee. Maak daar vooral gebruik van, maar verlies hierbij de bezoekers zeker niet uit het oog.
_______________________________________________________________________________________
Uw mening of visie op RetailNews?
Voorwaarden:
- Inzendingen per e-mail (bijdrage opslaan in .doc formaat)
- Onderteken duidelijk met (functie)naam, adres en telefoonnummer. Bij eventuele plaatsing worden alleen naam en functie vermeld
- Publicatie vindt plaats op basis van exclusiviteit
- Artikel is geen commerciële uiting
- Inzendingen worden automatisch eigendom van RetailTrends Media
- Rechten kunnen niet worden ontleend
- Maximale lengte van 500 woorden
U kunt uw bijdrage mailen naar redactie@retailnews.nl.
Reacties 0