Het Canadese BitLit biedt eigenaren van een fysiek boek de mogelijkheid het bijpassende e-book gratis te downloaden. Daarmee neemt het platform een voorbeeld aan de muziekindustrie, waar al langer codes voor digitale downloads bij fysieke producten gevoegd worden.
BitLit wil met de zogenaamde bundelactie niet per se de verkoop van nieuwe e-books opschroeven, maar juist uitgevers mogelijk maken e-books met terugwerkende kracht aan de man te brengen. Middels de herkenningstechnologie van de BitLit-app kunnen klanten het boek en een uniek kenmerk in het boek scannen om gratis toegang te krijgen tot de digitale variant. Uitgevers zijn vrij een kleine vergoeding te vragen voor een e-book.
Met de applicatie kunnen boekliefhebbers hun hele collectie zo ook digitaal ter beschikking krijgen. Uitgevers komen op hun beurt in contact met een nieuw type consument, aan wie vervolgens andere titels verkocht moeten worden. Uit eerder experimenten bleken vergelijkbare bundelacties tot drie keer meer verkopen te leiden in boekhandels.
Reacties 0