‘Merken steeds vaker de dupe van online misbruik’

Merken hebben in toenemende mate last van fraude op het internet en dan vooral van namaakproducten. Dat stelt Kevin Day van het Amerikaanse bedrijf MarkMonitor tegen RetailNews. “Oplichters gaan steeds geraffineerder te werk en worden steeds beter in het maken van illegale websites en namaakgoederen.” Hij raadt bedrijven aan om een merk online voldoende te beschermen. Als ze dat niet doen, kan misbruik het merk grote schade toebrengen, aldus Day die bij MarkMonitor verantwoordelijk is voor onder meer de Nederlandse markt.

Rond de zeven procent van alle goederen die online worden gekocht is namaak. Consumenten die deze producten aanschaffen bestaan volgens Day uit twee groepen. De eerste groep weet dat het een illegaal product koopt. “Als ze bijvoorbeeld op internet een Rolex kopen van tweehonderd dollar, dan weten ze dat het niet klopt.” De tweede groep bestaat uit consumenten die niet door hebben dat ze een namaakitem kopen. “Ze kopen bijvoorbeeld een tas van Prada en als dan de hengels kapot gaan, dan geven ze het merk de schuld. Zo wordt het klantvertrouwen beschadigd”, aldus Day. Dit heeft ook weer negatieve invloed op de omzet en reputatie van het merk.

MarkMonitor speurt voor bedrijven het internet af voor misbruik van een merk. Day stelt dat drie stappen hierin belangrijk zijn. De eerste is om te kijken waar de namaakproducten worden verkocht. Daarna is het zaak om prioriteiten te stellen. “Als het valse product op een website staat met veel bezoekers, dan moet deze bovenaan de bestrijdingslijst komen.” Als derde moeten er verschillende scenario’s worden opgesteld om het misbruik te stoppen. Merken die misbruik actief bestrijden, zijn minder vaak het doelwit van namaak of fraude, aldus Day. Hij komt ook webwinkels tegen met foute spullen. Hij adviseert webshops om producten aan te schaffen via de geautoriseerde kanalen om dit te voorkomen.

Volgens Day zijn er verschillende vormen van merkmisbruik op internet. Dat kan bestaan uit verkoop van namaakgoederen op verkoopplaatsen zoals Amazon of valse accounts op social media tot legale advertenties die uitkomen bij illegale websites. Day noemt als voorbeeld uit de praktijk een individu met vijfduizend illegale websites voor een merk, waarvan er steeds zo’n honderd tegelijk in gebruik waren. Als die niet meer werkten, werd overgestapt naar andere domeinnamen.

Achter namaakgoederen zit volgens Day een complete georganiseerde misdaad. “Het is een wereldwijd probleem, maar veel producten komen nog steeds uit Azië.” Toch wordt het probleem niet bij de wortels aangepakt. “Onderzoek en het laten sluiten van een fabriek in Azië kost veel tijd en voor je het weet is er een nieuwe fabriek geopend.” Volgens Day gaan er miljoenen dollars om in deze illegale markt en de criminele bendes laten zich niet zomaar stoppen.

In Nederland werken onder meer booking.com, Rabobank en Spil Games samen met MarktMonitor. Ook Tommy Hilfiger is klant van het Amerikaanse software bedrijf.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!