Wereldwijde demografische verschuivingen en technologische innovaties hebben een consument met een 'always-on' mentaliteit gecreëerd. Als winkeliers daar geen contact mee leggen, verliezen zij de strijd om de loyaliteit van shoppers. Dat stelt TCC, aanbieder van retailmarketingprogramma's, op basis van onderzoek van retailanalist Planet Retail.
Veel traditionele retailers richten zich met 'kleine formats en een steeds grotere focus op online' vooral op kleine demografische verschuivingen, stelt Michael Ioakimides, ceo van TCC. Zij zien echter niet dat consumenten tegenwoordig hoge verwachtingen hebben als het gaat om waar en wanneer ze kunnen shoppen, zegt hij. Zo zijn er dankzij technologische innovaties nieuwe koopmomenten ontstaan, die voorheen als 'dark spots' werden gezien. Retailers die daar het best op inspringen met een geïntegreerde multichannelstrategie zullen in de toekomst succesvol zijn, zegt de ceo.
Doordat de prijs en winkelervaring in het digitale tijdperk transparant is, zijn klanten terughoudender met hun loyaliteit. Retailers moeten consumenten daarom proberen 'een volledige end-to-end ervaring te bieden', zegt Ioakimides. Daarbij moeten ze niet alleen naar het prijswapen grijpen, maar ook kijken naar andere behoeften. Als voorbeelden noemt Ioakimides het opbouwen van merkwaarde en het werken aan een band met de klant. Ook met het bieden van service en exclusiviteit kan de fysieke winkel deze 'post recessie consument' aantrekken.
Reacties 0