Luxe merken kunnen de omzet en bekendheid laten groeien met outlet winkels, maar moeten wel oppassen dat die geen afbreuk doen aan het merk. Dit laatste kan gebeuren met producten die speciaal voor de outlet in een lagere prijsklasse op de markt worden gebracht. “Verkoop alleen oudere producten of die aan het eind van het seizoen zitten”, adviseert Marie Discroll, ceo bij Driscoll Advisors op Luxury Daily.
Speciaal voor de outlet gecreëerde producten kunnen kernproducten van het merk overschaduwen en de consument afleiden. Daarnaast moet in een outletwinkel de look en feel van het merk goed in de gaten worden gehouden, vindt Paula Rosenblum, manager bij RSR Research. “Het management moet altijd focussen op het opbouwen van het merk, niet op het creëren van een laaggeprijsd alternatief.”
Discroll is tevens van mening dat luxe merken alleen outletwinkels moeten openen in de buurt vanandere outlets van luxe merken, bijvoorbeeld in outletcentra. Ook kunnen bedrijven de omzet laten stijgen door in outletcentra te verkopen aan toeristen die de producten niet in hun eigen land kunnen aanschaffen. Beide voorkomen dat er afbreuk van een merk plaatsvindt.
De outletwinkels kunnen luxe merken helpen om jonge en potentiële nieuwe klanten te bereiken met instapproducten in een lagere prijscategorie, stelt Luxury Daily. De jongere generatie is een belangrijke doelgroep voor deze producten. Een band op jonge leeftijd met een luxeproduct, kan zorgen voor een levenslange connectie. Ook bij het promoten van deze instapproducten moet de kerndoelgroep niet worden vergeten, anders is er kans om deze loyale klanten te verliezen.
Afbreukrisico outletwinkel voor luxe merk
Gepubliceerd op 23 juli 2013 om 00:00
Reacties 0