Britse webwinkeliers zijn verontwaardigd over een oproep van verschillende retailers om een herziening van de bedrijfsbelastingen. Zo verwees Justin King, ceo van supermarktketen Sainsbury's, als voorbeeld naar de Verenigde Staten, waar in mei een online belastingsysteem aangenomen werd om een 'gelijk speelveld' te creëren.
Amerikaanse consumenten hoefden voor de wetswijziging geen belasting af te dragen over internetaankopen uit webshops zonder een fysieke vestiging. In Groot-Brittannië is de belasting voor bestellingen bij pure online spelers ook lager dan bij fysieke retailers, stelt King. Britse etailers worden bijvoorbeeld alleen belast op het bezit van distributiecentra. "Nu meer en meer omzet naar online verschuift, lijkt het mij dat je het online kanaal ook moet belasten", viel Morrisons-topman Dalton Philips hem bij.
"Retailers moeten meer winkels sluiten en stoppen met klagen", was de eerste reactie van Tim Steiner, oprichter van online supermarkt Ocado. In een brief aan het parlement, die door hem en andere grote online spelers als Shop Direct is ondertekend, verklaren etailers geen logica te zien in een belastingverhoging. "Online is een zeldzaam en kostbaar succesverhaal in het Verenigd Koninkrijk en iets waar we trots op moeten zijn", valt te lezen.
De rel tussen deze fysieke en online retailers is extra opvallend vanwege een recente deal tussen Morrisons en Ocado. De twee supermarkten starten vanaf volgend jaar met een samenwerking, waarbij Ocado de bezorging van online bestellingen bij Morissons op zich neemt.
Eerder: 'Kopen via internet duurder in VS' & Morrisons start online verkoop
Reacties 0