'Alleen grote retailers profiteren van creditcardplan'

Alleen grote retailers in Europa profiteren van het plan van de Europese Commissie om de kosten van creditcardtransacties te verlagen. Dit stelt MasterCard Europa over dit Europese voornemen.

Kleine winkeliers en consumenten zijn volgens de maatschappij de slachtoffers. Banken gaan mogelijk meer vragen voor het gebruik van de kaart om kosten te dekken en versoberen op dienstverlening of bezuinigen op innovatie, waarschuwt een woordvoerder van MasterCard.

“Door verlaging van tarieven voor creditcardtranscaties die banken elkaar onderling berekenen, profiteren grote winkelbedrijven zoals Albert Heijn of Carrefour”, aldus MasterCard. Brussel wil een creditcardplafond instellen van 0,3 procent per transactie. Door de verlaging van deze zogenaamde multilaterale interchange fee, hoeven grote winkelbedrijven ook minder aan hun bank te betalen voor het creditcardverkeer, verwacht de woordvoerder.

Detailhandel Nederland is blij dat de Europese Commissie actie onderneemt. Volgens de belangenorganisatie kost een creditcardtransactie de Nederlandse winkelier al snel veertig keer meer dan een pinbetaling. “Hierdoor maken Nederlandse winkeliers jaarlijks honderd miljoen euro aan onnodige kosten”, aldus een woordvoerder van de organisatie.

Detailhandel Nederland zou het liefste zien dat het Nederlandse systeem van pinbetalingen door de Commissie wordt overgenomen. Voor elke pinbetaling wordt een vast laag bedrag betaald en dit zou ook moeten gaan gelden voor creditcardbetalingen. “De Nederlandse samenleving is dankzij dit systeem gemiddeld een miljard euro per jaar goedkoper uit dan andere EU-landen.”


Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!