A-merk verder in de verdrukking

Het marktaandeel van de A-merken in het supermarktkanaal is gedaald naar een historisch dieptepunt van 78 procent door de sterke opkomst van de huismerken. In een jaar tijd is € 350 miljoen omzet verschoven van de A-merken naar de huismerken. Dit blijkt uit berekeningen van marktonderzoeksbureau IRI Nederland. De verslechterde positie van de A-merken blijkt volgens IRI ook uit de forse afname van het aantal productintroducties. Dit normaliter sterkste wapen van A-merkfabrikanten om voorsprong te behouden op de huismerken, staat ook onder druk. In de eerste helft van 2005 daalde het aantal productintroducties van de A-merkfabrikanten met maar liefst 21 procent. Het aantal innovaties onder de huismerken van de supermarkten steeg daarentegen met 14 procent. De huismerken introduceerden in de eerste helft van dit jaar 750 nieuwe producten, waaronder kant-en-klaarmaaltijden en zoutjes. Merkfabrikanten hebben volgens IRI grote moeite een behoorlijke plek op het schap te behouden. “Zelfs topintroducties als de Beertender van Heineken en Vanish Oxy Action, hadden moeite een behoorlijke distributie op te bouwen. En verkoop via diverse supermarkten heb je als fabrikant natuurlijk wel nodig om innovaties terug te verdienen”, aldus Johan Boersma, commercieel directeur van IRI. Ook de steeds snellere huismerkkopieën van nieuwe A-merkproducten is een doorn in het oog van de A-merkfabrikanten. “Douwe Egberts was amper met Senseo-koffie gekomen, of er lag al een, veel goedkopere, eigen merkvariant in het schap. Ja, dat is niet bevorderlijk voor het onderlinge vertrouwen. Vroeger werd Nederland gezien als testmarkt voor nieuwe producten. Grote fabrikanten slaan ons land nu steeds vaker over”, zegt Boersma.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!