Marks & Spencer en Iceland weigeren de prijzen op schapkaartjes in hun supermarkten transparant te maken voor de Britse consument. Ook Tesco blijft in gebreken, maar zet zich inmiddels wel in om prijzen per meeteenheid inzichtelijk te maken. Dat laat de consumentenwaakhond Which? woensdag weten.
Morrisons, Waitrose, Aldi en Co-op hebben direct gehoor gegeven aan de campagne 'Price It Right'. Dat is goed nieuws voor de consument, reageert executive director Richard Lloyd van Which?. "Prijsbewuste consumenten willen in een oogopslag weten wat de goedkoopste deal is, zonder hun rekenmachines te hoeven pakken." Lidl en Sainsbury's zijn volgens de waakhond ook bezig prijzen transparant te maken voor consumenten.
De overige supermarkten moeten nu volgen, desnoods onder dwang van een wetswijziging, stelt het Britse parlementslid Marry Creagh. In Nederland zijn prijzen per meeteenheid al sinds 2003 verplicht gesteld. Producten mogen in ons land alleen verkocht worden als er een prijs per kilo, honderd gram of liter op staat.
Reacties 0