Drie vragen over: Crowdfunding

Nu bankkredieten voor winkeliers duurder worden en kledingcollecties vaak niet meer worden voorgefinancierd, kan crowdfunding een uitkomst bieden. Emilie Huber, mede-oprichter van schoenenwinkels en merk Colori Shoes, haalde op deze manier succesvol de eerste vijftigduizend euro op. Het betekende dat de winnaar van de ING Retail Jaarprijs voor Beste Starter eind vorig jaar de vierde winkel kon openen. De vraag is hoe je crowdfunding aanpakt. RetailNews stelde hierover drie vragen aan Huber.

Waarom koos je voor crowdfunding?
"Ik sloeg er twee vliegen in een klap mee. Aan de ene kant natuurlijk de financiering en aan de andere kant verzamel je ambassadeurs om je heen die zich betrokken voelen bij je bedrijf. Ze praten erover op feestjes en zo spreidt de olievlek zich uit."

Hoe heb je het aangepakt?
"Ik heb eerst met een klein groepje mensen van gedachten gewisseld. Ik vroeg ze of ze dit avontuur wilden meebeleven. Ze waren positief, maar vonden een obligatielening waar bedrijven vaak voor kiezen niet interessant. In dat geval leg je een bedrag in en krijg je daar rente voor. Ik koos daarom voor het verkopen van aandelen, waarmee de financier onderdeel wordt van het bedrijf."

"Daarmee haalde ik me wel heel wat op mijn hals. Bij een BV mag je maar maximaal 99 aandeelhouders hebben, anders moet je toestemming vragen bij de toezichthouder AFM. Samen met een notaris heb ik toen een financiële prospectus opgesteld en naar de AFM gestuurd. Het was nogal een gedoe, omdat ze dit nog niet eerder hadden meegemaakt. Uiteindelijk kregen we groen licht omdat het risico per persoon niet hoog was."

"We verkopen aandelen van vijfhonderd euro per stuk, waarvan iemand er maximaal tien kan aanschaffen. Bij elke vijftigduizend euro laten we dit bedrag vrij komen om te investeren. Het eerste vrijgekomen bedrag hebben we in onze nieuwe vestiging in Amsterdam gestoken. We hebben nu 61 aandeelhouders en streven naar maximaal tweeduizend. We willen een miljoen euro ophalen. De tweede vijftigduizend euro willen we gebruiken voor het vernieuwen van de webfaciliteiten, het management informatie systeem en wholesale."

Welke tips geef je winkeliers die geld willen ophalen met crowdfunding?
"Ik kan ze zeggen dat het wel een middel is voor Nederlandse retailers om geld op te halen, maar dat het niet makkelijk is. Het is belangrijk dat je potentiële investeerders onderdeel maakt van je droom, dat je die droom helder weergeeft en dat je er iets tegenover stelt. In ons geval krijgen ze naast een aandeel in ons bedrijf ook elk jaar tien procent van de inleg in de vorm van cadeaubonnen."

"We hebben een stichting opgericht, zodat mensen van buiten mee kunnen kijken met wat we doen. In het bestuur zit een aandeelhouder en ook iemand die totaal geen binding heeft met ons bedrijf. Er wordt ook elk kwartaal een update uitgebracht om onze aandeelhouders op de hoogte te houden."

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!