H&M heeft donderdag een webshop geopend voor zijn Amerikaanse consumenten. In eerste instantie wilde de Zweedse modeketen begin 2012 online in de VS, maar plannen daarvoor werden meerdere malen uitgesteld.
De retailer heeft de complexiteit van het werken in de Verenigde Staten onderschat, verklaart head of investor relations Nils Vinge. "We konden de Europese webwinkels niet zomaar kopiëren en plakken, daarvoor zijn onze volumes te groot." De offline verkopen in de VS waren afgelopen boekjaar goed voor negen procent van de totale verkopen.
Door nieuwe en online markten aan te boren wil H&M de economische malaise en achterblijvende winkelomzetten in Europa compenseren. Daarnaast wil het de achterstand inlopen op concurrent Inditex, het moederconcern van onder meer Zara. Kleding van Zara is al sinds 2011 online te koop in de Verenigde Staten. De afgelopen drie jaar noteerde Inditex een grotere omzetgroei dan H&M.
Eerder: 'H&M komende maand online in VS'
Reacties 0