Albert Heijn vindt kritiek Wakker Dier eenzijdig

Albert Heijn vindt de kritiek die Wakker Dier levert op de genomen maatregelen tegen de plofkip eenzijdig. Afgelopen week startte de dierenwelzijnsorganisatie een felle campagne tegen zowel AH als Jumbo. Volgens Albert Heijn belicht de organisatie echter slechts één kant en houdt Wakker Dier de ogen gesloten voor de maatregelen die inmiddels wel genomen zijn om het 'plofleed' te verzachten.

"Voor Wakker Dier doen we het nooit goed, wat we ook doen", aldus een woordvoerder van Albert Heijn tegen Marketing Tribune. Zo verkoopt de supermarkt driekwart van al het kippenscharrelvlees in Nederland. Daarnaast is de keten samen met de pluimveesector aan het omschakelen naar een nieuw, trager groeiend kippenras voor het basisassortiment kip, wat inspanning en tijd vergt.

Ook de pluimveesector reageert verbaast op de felle campagne. In de tv-spotjes die Wakker Dier momenteel uitzendt, wordt verteld dat de helft van de kippen kreupel was voordat ze werden geslacht en dat ze zijn volgepompt met antibiotica. Volgens Ben Dellaert, secretaris van het Productschap Pluimvee en Eieren, wordt het antibioticagebruik juist teruggebracht. "Een trager groeiend ras is robuuster en daardoor minder gevoelig voor ziekte", aldus Dellaert. Hij zegt samen met de supermarkten te streven naar een goede balans tussen de verschillende aspecten van duurzaamheid: mens, dier en milieu.

Opvallend is dat de commotie rondom het plofkipvlees de verkoop ervan lijkt te doen stijgen. De campagne maakt de consument bewust van de lage prijs van het vlees, waar in crisistijd juist behoefte aan is, aldus een woordvoerster van supermarktbranchvereniging Centraal Bureau Levensmiddelenhandel.

Eerder: Tv-campagne tegen plofkip bij AH en Jumbo

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!