Goede winkellocaties krijgen in toenemende mate te maken met leegstand. Vooral buiten de vier grootste steden van Nederland duurt het steeds langer voordat een leeggekomen pand een nieuwe huurder krijgt. Dat meldt vastgoedorganisatie CBRE in een halfjaaroverzicht van de Nederlandse retailvastgoedmarkt.
De leegstand op A-locaties biedt ook mogelijkheden voor retailers om uit te breiden. Zo houden vooral Primark, H&M en Inditex (Zara, Berschka) hun ogen open voor veranderingen in hoofdstraten. Verder zijn ook Action en Jysk actief aan het uitbreiden. Dat komt volgens het CBRE doordat met name discounters en prijsvechters, evenals retailers in het luxesegment, in deze tijd extra interesse van de consument genieten.
In het eerste halfjaar was Primark met een winkel van ruim vijfduizend vierkante meter in Zoetermeer verantwoordelijk voor de grootste aankoop. Action was het meest actief met acht nieuwe panden, verspreid over het gehele land.
Het totale beschikbare oppervlak in de retailsector is in vergelijking met de eerste zes maanden van 2012 met 6,2 procent gestegen tot 3,16 miljoen vierkante meter. Ten opzichte van het eind van vorig jaar is de 'voorraad' met 1,8 procent toegenomen. In het eerste halfjaar van 2013 is in totaal voor 158.000 vierkante meter opgenomen, verdeeld over 554 transacties. Vorig jaar lag dat aantal bijna veertig procent hoger op 262.300 vierkante meter, verdeeld over 763 transacties.
Reacties 0