Het aandeel van online veilingen binnen de groei van e-commerce is fors afgenomen. Consumenten betalen tegenwoordig liever de vraagprijs van retailers, schrijft Entrepeneur.com. Zelfs het aantal veilingverkopen binnen eBay, groot geworden als veilingsite, ligt lager dan zijn overige transacties.
Online veilingen werden ooit bestempeld als het toekomstmodel van alle online verkopen. De populariteit is echter enorm afgenomen, concluderen economen van zowel Stanford University als van eBay Research Labs zelf. Ook als het een goedkopere prijs oplevert, vinden consumenten online veilingen niet meer de moeite waard. De veilingen waren tien jaar geleden een vorm van online entertainment, stellen de economen. Die rol is tegenwoordig echter ingenomen door onder meer YouTube en Facebook, waardoor de vraag naar het eenvoudig shoppen een toevlucht heeft genomen.
Dat het competitief bieden aan populariteit afneemt, wil overigens niet zeggen dat competitieve prijzen daarmee ook verdwijnen, aldus Entrepeneur.com. De functie van online veilingen is inmiddels overgenomen door zoekmachines, waarmee consumenten eenvoudig prijzen van alle producten kunnen vergelijken.
Reacties 0