'Retailers laten kostenbesparing onbenut'

Nederlandse retailers en eigenaren van winkelpanden laten meer dan honderd miljoen euro liggen door geen prioriteit te geven aan energiebesparing. De zwakke markt zorgt ervoor dat er minder oog is voor duurzamere winkelpanden, waardoor retailers mogelijke kostenbesparingen mislopen. Dit stelt ING Economisch Bureau in het Detailhandel Kwartaalbericht.

“Voor veel ondernemers neemt de druk toe en is retail verworden tot een dagelijkse overlevingsstrijd”, aldus het rapport. Ze stelt dat verdere omzetkrimp zowel dit jaar als volgend jaar onvermijdelijk is. Het bureau verwacht dat dit jaar de omzet in de detailhandel met 1,4 procent terugvalt en dat de daling volgend jaar 0,4 procent is.

Door afnemende omzetten geven retailers minder prioriteit aan duurzaamheid. Hiermee snijden ze zichzelf in de vingers, omdat dit nu juist besparingen kan opleveren. Volgens het rapport steeg tussen 2008 en 2012 het energieverbruik in winkels met zes procent, net zoveel als de daling van de omzet. “Door concrete maatregelen op het gebied van verlichting, verwarming en koeling kan het energieverbruik met tientallen procenten worden gereduceerd.” Onderzoek van Search bv geeft aan dat in winkelvastgoed een potentiële besparing van een miljard kWh te behalen is. Dit staat gelijk aan minimaal honderd miljoen euro.

Al op korte termijn kan door energiebesparende maatregelen winst worden geboekt. Winkels die gloeilampen en halogeen vervangen door LED besparen daarmee tussen de tien en dertig procent en verdienen de investering binnen een half tot anderhalf jaar terug. Aanwezigheidsdetectie kan tot vijftien procent lagere kosten opleveren en de terugverdientijd is twee tot vijf jaar. Enkel glas vervangen door isolatieglas levert tien tot twintig procent lager energieverbruik op en verdient zich tussen acht tot tien jaar terug.

Verduurzamen van het bestaande winkelvastgoed kan leiden tot een economisch rendabeler en energiezuinig winkelbestand. Daarvoor is volgens het rapport wel samenwerking tussen belanghebbende partijen essentieel. “Belangen van retailers enerzijds en investeerders en beheerders van winkelpanden anderzijds liggen niet altijd op een lijn”, aldus sectormanager Dirk Mulder van ING. Hij hoort geluiden dat de opbrengst bij energiebesparende maatregelen niet altijd helder is. Hij roept partijen op om hierover met elkaar in gesprek te gaan.

Eerder:
'Duurzaamheid retailers kan veel beter'

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!