Nederlandse retailers moeten technologieën als verkoopzuilen, 3D-printers en digitale winkelruiten omarmen om kosten te besparen. Dit stelt ING Economisch Bureau in het Detailhandel Kwartaalbericht.
Multichannel retailing in combinatie met nieuwe technologieën kan retailers veel opleveren. De eerste stappen in dit proces zijn minder winkels en minder winkelvloeroppervlakte. “Een kritischer blik op hoeveel locaties rendabel zijn en hoeveel winkelmeters er nodig zijn is belangrijk”, aldus het rapport.
De detailhandel in Nederland heeft volgens het rapport flinke moeite om de capaciteit aan te passen aan de vraag. Dit betekent dat ze meer kosten hebben dan eigenlijk nodig is. Verkleinen van winkels zorgt niet alleen voor energiebesparing, maar draagt volgens het rapport ook bij aan een lager impact van winkels op hun omgeving.
Ook verdere ontwikkeling van 3D-printers kan bijdragen aan lagere kosten voor retailers. Integratie hiervan in winkels zorgt ervoor dat consumenten ter plekke het online gekozen product kunnen printen. Hierdoor kan volgens het rapport het aanbod nog exacter worden afgestemd op de vraag, wat leidt tot minder onnodige productie en distributie.
Retailers moeten bovendien kijken naar het verkorten van de openingstijden van fysieke winkels, stelt het rapport. De trends van steeds langere openstelling in het kader van de 24-7 economie is volgens het rapport achterhaald. “Het is onmogelijk voor offline winkels om op dit vlak te concurreren met online shops”, aldus ING. Langere openstelling kost meer energie en zorgt voor hogere personeelskosten. De schrijvers van het rapport vragen zich af of de efficiency en duurzaamheid hierbij gebaat is.
Ze verwachten dat nieuwe technologie als digitale winkelruiten voor een kentering zorgen. Door etalages in te richten als virtuele winkels, kunnen consumenten ook buiten de openingstijden van een fysieke winkel producten bestellen. “Zelfs een combinatie met geautomatiseerd 3D-printen en uitgifte van producten is daarbij denkbaar.” Daardoor kunnen de openingstijden van fysieke winkels drastisch worden ingeperkt en kunnen ze zich richten op prime time bezoektijden.
Op onze Facebokpagina twaalf mooie voorbeelden van technologie op de winkelvloer.
Eerder op RetailNews:
Gepersonaliseerde producten met 3D-printer
Touchscreen maakt winkelruit digitaal
Reacties 0