Foodwatch bindt de strijd aan met Albert Heijn over het puur&eerlijk logo op voedingsproducten. De voedselwaakhond vindt dat het label misleidt.
“Het logo zegt alleen dat minstens één ingrediënt verantwoord is. De rest kan net zo goed bestaan - en bestaat ook werkelijk - uit smaakversterkers, E-nummers, dieronvriendelijk vlees of melk uit de bio-industrie”, stelt Foodwatch.
Klanten van de supermarkt denken volgens Foodwatch ten onrechte dat ze een verantwoord product kopen. Het steekt de organisatie ook dat Albert Heijn zelf bepaalt welk product het logo krijgt. “Een keurmerk zonder de bijbehorende onafhankelijke keurmerkorganisatie, is als een slager die zijn eigen vlees keurt.”
Foodwatch roept consumenten op om in actie te komen door een mail te sturen naar de supermarktketen. Op de website van de organisatie staat hiervoor een link. Mensen die de actie ondertekenen willen dat alle puur&eerlijk producten worden gemaakt met respect voor mensen, dier, milieu en natuur. Dit moet getoetst worden door een onafhankelijke instantie.
Een woordvoerder van Albert Heijn laat weten de aantijgingen van Foodwatch onjuist en onterecht te vinden. Volgens haar vallen onder puur&eerslijk vijf categorieën; biologisch, fairtrade, duurzame vis, scharrel en ecologisch. “De duurzaamheid van iedere categorie wordt gegarandeerd door een onafhankelijk of bij wet bepaald keurmerk of kenmerk. Deze onafhankelijke keurmerkinstanties garanderen dat AH puur&eerlijk zich houdt aan de door hen gestelde eisen van extra zorg voor mens, dier, natuur of milieu.”
Albert Heijn heeft volgens de woordvoerder bewust gekozen voor één overkoepelend merk, omdat consumenten door het grote aantal keurmerken door de bomen het bos niet meer zagen.
Reacties 0