'Augmented reality IKEA-catalogus een gimmick'

De Consumentenbond vindt het effect van de augmented reality in de IKEA-catalogus 'bijzonder', maar toch niet meer dan 'een gimmick’. De bond testte de nieuwe app waarbij consumenten meubels van de Zweedse winkelketen thuis kunnen 'proberen'.

Tussen de tachtig en honderd IKEA-producten kunnen in 3D worden bekeken. De klant legt de catalogus op een gewenste plek in de kamer en het product wordt daar op zijn plek gezet. Op de smartphone ziet de klant het product driedimensionaal terug. De Consumentenbond is niet tevreden over het resultaat. “Feit is namelijk dat de kleuren van de 3D-meubels afwijken van de echte kleuren die je in de winkel krijgt.” Volgens de bond zijn de gewone foto's van de papieren of elektronische catalogus veel realistischer.

De Consumentenbond vindt ook dat de verhoudingen niet altijd kloppen. Wel kunnen gebruikers van de app zelf met de vingers een meubelstuk groter of kleiner maken en dan plaatsen in de ruimte. ‘Gimmick of niet, de kans is groot dat jij de 3D-effecten in de IKEA-catalogus aan anderen laat zien. En dat is precies wat het woonwarenhuis wil: dat jij gratis reclame maakt voor hun nieuwe catalogus”, is de eindconclusie van de bond.

Voor een kleine impressie kijkt u op de Facebook-pagina van RetailTrends Media.

Lees ook:
IKEA-beleving in de woonkamer

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!

Pushberichten ontvangen?

Blijf op de hoogte van het laatste retailnieuws!