De bestedingen in de non-food detailhandel waren in het tweede kwartaal ruim drie procent lager dan dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit woensdag gepubliceerde GfK Retail Reports. Van herstel is dus nog geen sprake, concludeert het onderzoeksbureau.
De consument houdt onverminderd de hand op de knip. Daar heeft vooral de entertainment -en consumentenelektronicasector en de markt voor groot huishoudelijke apparaten last van. Zelfs de verkoop van wasmachines, die meestal stabiel is, vertoont een forse terugval in volume. Ook de vraag naar keukenapparatuur blijft dalen, doordat er geen herstel is van de woningmarkt. Bovendien is de markt voor kleine huishoudelijke apparaten begonnen aan een daling, nadat er in het eerste kwartaal nog sprak was van groei.
De Nederlander blijft tevens minder uitgeven aan fysieke muziek en films en switcht in rap tempo naar digitale vormen van consumptie. Vooral streaming muziekdiensten profiteren hiervan. De hardste daling ondervindt de gamesmarkt. De omzet van draagbare spelcomputers daalde in het tweede kwartaal van dit jaar met 48 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar en die van home consoles nam met 41 procent af.
Het onderzoeksbureau ziet door de malaise in de non-food detailhandel het aantal winkels in Nederland verder afnemen en de grote retailers juist meer groeien. Deze trend is volgens GfK niet alleen bij de fysieke retail zichtbaar, maar ook online en bij fabrikanten.
Reacties 0