'Rolstoelonvriendelijke winkel loopt omzet mis'

Winkeliers lopen omzet mis omdat ze slecht toegankelijk zijn voor gebruikers van een rolstoel, rollator of scootmobiel. Dit stelt Denise Janmaat van het Nederlands Instituut voor Rolstoeltoegankelijkheid in De Telegraaf.

Hoge drempels, smalle gangpaden, hoge schappen en balies vormen obstakels voor deze groep. Vooral de hoge drempels kunnen volgens Marlies van Sint Annaland van Winkeltoegankelijkheid Nederland makkelijk en goedkoop worden verholpen.

Zo werden bij winkels in de Kalverstraat onlangs metalen opritjes geplaatst. “Veel aanpassingen zijn klein, maar essentieel”, benadrukt Jan Philip Korthals Altes van Cliëntenbelang Amsterdam in De Telegraaf. Volgens hem is er veel onwetendheid bij winkeliers. Hij roept ze op om advies in te winnen bij een van de instanties die zich met de toegankelijkheid van winkels bezighoudt.

Winkeliers kunnen een voorbeeld nemen aan Albert Heijn, H&M, Lidl en V&D. Zo zeggen AH en Lidl dat alle supermarkten een extra breed kassapad, brede gangpaden en invalideparkeerplaatsen hebben. De kassa's van Lidl worden bovendien in september uitgerust met een kantelbaar pinapparaat. Een woordvoerster van V&D zegt dat het warenhuis vrijwel geen drempels heeft. Bovendien hebben de meeste toegangsdeuren een knop voor rolstoelgebruikers, aldus de zegsvrouw. H&M stelt dat alle vestigingen goed toegankelijk  zijn voor rolstoelen.

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!