Bedrijven zetten steeds vaker computerspeltechnieken in om mensen te activeren. Dit fenomeen met de naam gamification is overal terug te zien, schrijft De Telegraaf.
Een voorbeeld van een retailer die gamification inzette is de Zuid-Amerikaanse schoenenwinkel Meatpack. Tientallen jongeren renden door een winkelcentrum met op hun scherm een aftellende stopwatch. De eerste die de winkel binnenstormde zette deze stil bij 83 en kreeg vervolgens 83 procent korting.
Volgens deskundige Horst Streck is iedereen vatbaar voor het competitie-element van gamification. “We houden van competitie, van de beste willen zijn, van ons meten met anderen. Games bieden die uitdaging.” Hij stelt wel dat er een aantal voorwaarden is waaraan goede speltechnieken moeten voldoen. De belangrijkste is het kunnen verwerven van status. Ten tweede is het dan belangrijk dat de gamer die hoger op de ladder komt meer invloed krijgt. Als laatste is het van belang dat er beloningen worden uitgedeeld.
De deskundige denkt dat de ontwikkeling van gamification niet is tegen te houden, omdat de nieuwe generatie ermee is opgegroeid. “In Amerika speelt 98 procent van de jongeren computerspellen”, aldus Streck.
Reacties 0