Met de focus op premium experience speelt de Bijenkorf nadrukkelijk in op exotische kooptoeristen als Chinezen. Daarmee volgt de warenhuisketen het voorbeeld van de Britse zusterketen Selfridges, stelt retaildeskundige Ton Bos van Retail Wholesale Group in de Volkskrant.
"Als die upgrading-operatie straks klaar is, zullen de Nederlandse klanten steeds minder van hun gading vinden", stelt hij. Zo worden eigen merken als Julien le Roy minder zichtbaar, omdat de Bijenkorf op 'toeristen, expats en nieuwe rijken' richt. Binnen die strategie kan de keten gerust meer filialen sluiten, stelt Bos. "Of Eindhoven en Utrecht voldoende toeristen weten te trekken, betwijfel ik."
Zogenoemde globeshoppers besteden gemiddeld 474 euro, stelt Marja van Reijn, manager Benelux van Global Blue. Nederlanders geven volgens haar gemiddeld veertig euro uit. "Je hoeft maar een paar Russen of Chinezen in je winkel te krijgen en je verdient goed." Zij houden Europese luxeretailers 'in deze tijden boven water', aldus ceo Milton Pedraza van The Luxury Institute.
Eerder: De Bijenkorf sluit vijf filialen
Reacties 0