Hoe lang staan we nog in de rij in de supermarkt?

Door: Joost Bakx, marketing directeur bij Benelux Tetra Pak

Nog even snel de supermarkt in omdat je net dat ene ingrediënt vergeten bent te halen en je belandt weer achteraan in een lange rij voor de kassa. Een ergernis die iedereen kent. Het overslaan van de wachtrij is dan ook een aantrekkelijk vooruitzicht. Uiteraard bieden de grotere retailers uitgebreide mogelijkheden om online te winkelen en zo de kassa over te slaan, maar waarom is dit in de fysieke winkels nog geen realiteit? Er zijn inmiddels meerdere apps die je kunt gebruiken in de supermarkt om producten te scannen, informatie te achterhalen of je hele route door de supermarkt uitstippelen, maar betalen via een app of telefoon is nóg niet aan de orde van de dag. Waarom niet en hoe lang zal dit nog duren?

De meeste supermarkt-apps zijn handig en gemakkelijk, maar supermarkten kunnen nog beter inspelen op slimme innovaties. Een bekend voorbeeld van innovatieve etail is de QR-muur van supermarktketen Tesco in de Koreaanse metro (al sinds 2011!). Shoppers lopen langs een muur met afbeeldingen van huishoudelijke producten en voedingsmiddelen, scannen deze met hun telefoon en worden vervolgens thuis of op kantoor afgeleverd. Een succes, want het productaanbod stijgt evenals de bestedingen. En: weg rij.

Scannen en betalen met je mobiel
Een app die ik snel in Nederland verwelkom, is de mobiele self-checkout van QThru. Het concept is vrij eenvoudig: gebruikers downloaden de iOS-of Android-app en registreren zich met nu nog alleen creditcard (ondanks dat ik me kan voorstellen dat in Nederland achteraf betalen per factuur populairder wordt). Vervolgens scan je met je telefoon de streepjescodes van de producten die je wilt kopen, ga je naar de check-out, voer je een pincode in en scan je een QR-code bij de QThru-machine in de winkel om daarmee je bestelling af te ronden.

Mobiel betalen een feit
Het principe van zelfscannen kan al langer in de grotere Albert Heijns. Maar er is zeker een innovatieve slag te slaan als het gaat om zelfscannen én betalen per mobiele telefoon. Het lijkt er echter op dat mobiel betalen op korte termijn mogelijk is. Eind augustus beginnen drie banken en de Albert Heijn met een contactloos betalen proef. Klanten kunnen een mobiel, waar een tegoed op staat, langs een betaalapparaat halen en zo hun boodschappen betalen. Het geld komt direct van de rekening. Bij de AH to go in het WTC in Amsterdam is de proef al gestart.

Het toekomstige shoppen: drie keer knikken
Daarnaast kunnen supermarkten nog meer inspelen op gemak door de locatie van producten, aanbiedingen en recepten voor te stellen op de mobiele telefoon. Dit houdt voor category management in dat zij de shopping trip volledig kunnen begeleiden. Van de navigatie door de winkel tot aan het schap. Als in 2014 de Google Glass op de markt komt, wordt de shopping trip met de juiste innovaties door de supermarkt wellicht nog eenvoudiger. Namelijk zonder mobiele telefoon in de hand en met een paar simpele knikjes met het hoofd kies je een recept, producten en reken je af. Makkelijker kan niet. Het overslaan van de rij bij de kassa ligt dan ook grotendeels bij de innovaties die supermarktketens doorvoeren. Het kan volgens mij niet lang meer duren voordat de wachtrij verleden tijd is. Wat houdt ons tegen?

Reacties 0


Schrijf een reactie


Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Altijd op de hoogte van de laatste trends in de retailsector.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrieven van RetailTrends.

Er staan fouten in het formulier. Corrigeer je invoer en probeer het opnieuw.

Vul uw wachtwoord nogmaals in ter controle.

Je bent toegevoegd aan onze mailinglijst!